'Πάντες άνθρωποι φύσει ορέγονται του ειδέναι'
Αριστοτέλης, 384-322 π.Χ., Αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος


ιστοσελίδα: http://3epal-perist.att.sch.gr/autosch/joomla15/
Σχεδιασμός-Συντήρηση
: Χαριτοπούλου Ε.

Κυριακή, 18 Οκτωβρίου 2015

Ερευνητές-Καθημερινή: Οι Ελληνίδες πιο κοντά στο δημιουργικό κομμάτι του προγραμματισμού..

http://www.kathimerini.gr/834996/article/ereynhtes/stoys-ereynhtes/lets-code


ΣΤΟΥΣ ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ

Let’s code!

ΑΝΤΛΑ ΣΑΣΑΤΗ
ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Τεχνολογία 
Χιλιάδες παιδιά, νέοι, έφηβοι, ενήλικοι, γονείς, εκπαιδευτικοί συμμετέχουν για άλλη μία χρονιά στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού, που γιορτάζεται από τις 10 έως τις 17 Οκτωβρίου σε όλη την Ευρώπη.
Η ομάδα  Girls Go Coding *,   μια πρωτοβουλία επαγγελματιών και ερευνητών της τεχνολογίας, της πληροφορικής και των ψηφιακών μέσων που έχουν σκοπό να φέρουν τις Ελληνίδες κάθε ηλικίας πιο κοντά στο δημιουργικό κομμάτι του προγραμματισμού, μας εξηγεί με απλά λόγια τι είναι ο προγραμματισμός.
Girls Go Coding (GGC): Πολλοί πιστεύουν ότι οι υπολογιστές είναι έξυπνοι. Αυτό, όμως, δεν ισχύει: οι υπολογιστές είναι μηχανές -​ οι άνθρωποι είναι έξυπνοι και πρέπει να πουν στον υπολογιστή πώς να κάνει οτιδήποτε. Αυτό είναι ο προγραμματισμός. Όπως ένας άνθρωπος θα εξηγούσε σε κάποιον άλλο που δεν ξέρει πώς να φτιάξει ένα τοστ, με παρόμοιο τρόπο προγραμματίζει έναν υπολογιστή ώστε να είναι ικανός από μόνος του να εκτελέσει λειτουργίες.


Τι είναι, λοιπόν, ένα πρόγραμμα;
GGC: Είναι μια σειρά εντολών γραμμένη σε γλώσσα κατανοητή στον υπολογιστή, με σκοπό να εκτελέσει κάποια συγκεκριμένη λειτουργία ή να υπολογίσει κάποιο επιθυμητό αποτέλεσμα. Η εργασία σύνταξης των προγραμμάτων ονομάζεται προγραμματισμός - ή, αλλιώς, η τέχνη τού να μπορούμε να γράφουμε τα δικά μας προγράμματα ονομάζεται προγραμματισμός. Πάντως, σύμφωνα με τον Drew Houston, τον δημιουργό της δημοφιλούς υπηρεσίας διαμοίρασης αρχείων Dropbox, ο προγραμματισμός έχει και κάποια στοιχεία... υπερδύναμης! Για σκέψου: προγραμματίζεις ηλεκτρονικές συσκευές ώστε να σε οδηγούν στο σπίτι σου, να επικοινωνείς με όλο τον κόσμο, να χρησιμοποιούν εκατομμύρια αριθμούς κάθε δευτερόλεπτο για να κάνουν υπολογισμούς, ακόμη και να καταλαβαίνουν τι λες και να αντιδρούν σε αυτό. Τι παραπάνω κάνουν οι υπερήρωες στον κινηματογράφο;
Για ποιο λόγο να ασχοληθεί κανείς με τον προγραμματισμό; 
GGC: Πίσω από κάθε αλληλεπίδραση ανάμεσα σε ανθρώπους και υπολογιστές υπάρχει ένας κώδικας. Αυτό συμβαίνει όταν δημιουργούμε μια διαδικτυακή εφαρμογή, π.χ. το blog μας ή μια ανάρτηση στο Facebook, όταν χρησιμοποιούμε το GPS στην οδήγηση, όταν στέλνουμε ηλεκτρονικά μηνύματα, όταν παίζουμε games. Ο προγραμματισμός είναι παντού και είναι καθοριστικός για την κατανόηση ενός υπερ-συνδεδεμένου κόσμου.
Γνωρίζοντας προγραμματισμό, έχει κάποιος τη δυνατότητα να δημιουργήσει τα δικά του παιχνίδια, τις δικές του εφαρμογές και να μετατραπεί από παθητικός χρήστης σε δημιουργό, αλλά και να κατανοήσει τους κινδύνους που μπορεί να κρύβονται πίσω από τη χρήση μιας ηλεκτρονικής συσκευής που συνδέεται στο Διαδίκτυο. Ταυτόχρονα, όμως, ο τρόπος σκέψης με τον οποίο εξοικειώνεται τον βοηθάει να σκέφτεται πιο μεθοδικά, να λύνει καθημερινά προβλήματα πιο αποτελεσματικά, είτε μόνος του είτε διασπώντας το πρόβλημα σε μικρότερα και μοιράζοντας τις εργασίες σε μια ομάδα. Η μεθοδική μελέτη και επίλυση προβλημάτων, καθώς και η δοκιμή λύσεων, βοηθούν να σκεφτόμαστε πιο γρήγορα, έξυπνα και μεθοδικά.
Γιατί επιλέξατε να προωθήσετε την έννοια του προγραμματισμού στα κορίτσια; Δε δείχνουν τόσο ενδιαφέρον όσο τα αγόρια;
GGC: Τα κορίτσια έχουν συχνά την τάση να ακολουθούν θεωρητικές σπουδές, έχουν κάποιο φόβο, κάποια προκατάληψη προς τον προγραμματισμό και τις θετικές επιστήμες ευρύτερα. Σήμερα στην Ευρώπη, το ποσοστό των εργαζομένων στις ΤΠΕ (Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας) γυναικών είναι μόνο 30%. Μόλις 29 στις 1.000 πτυχιούχους έχουν πτυχίο πληροφορικής ή συναφές και μόλις 4 πιάνουν δουλειά σε σχετικές θέσεις εργασίας.
Προωθούμε την έννοια του προγραμματισμού στα κορίτσια και στις ενήλικες γυναίκες στοχεύοντας στη μεταβολή αυτής της τάσης και στην ενθάρρυνση των νέων, και ειδικά των κοριτσιών, να επιδιώξουν σταδιοδρομία σε κάποιον τομέα των ΤΠΕ. Οι δεξιότητες που έχουν στην πλειονότητά τους τα κορίτσια, όπως η συστηματική εκτέλεση μιας εργασίας, η επιμονή στη λεπτομέρεια και η δημιουργικότητα, μπορούν να εμπλουτίσουν τις ομάδες προγραμματιστών και να τις βοηθήσουν να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά τα προβλήματα που σχετίζονται με τη σχεδίαση, την ανάπτυξη, και την προώθηση ενός έργου πληροφορικής.
Σε τι μπορεί να μας βοηθήσει η γνώση ενός κώδικα προγραμματισμού;
GGC: Σήμερα ζούμε σε έναν κόσμο που επηρεάζεται συνεχώς από τις ταχύτατες εξελίξεις στην τεχνολογία. Ο τρόπος με τον οποίο δουλεύουμε, επικοινωνούμε, καταναλώνουμε, διασκεδάζουμε και σκεφτόμαστε έχει αλλάξει από τη χρήση υπολογιστών και έξυπνων συσκευών και τα προγράμματα που «τρέχουν» σε αυτές. Προκειμένου να ανταποκριθούμε σε αυτές τις αλλαγές και να καταλάβουμε τον κόσμο γύρω μας, χρειάζεται όχι μόνο να κατανοήσουμε πώς λειτουργεί η τεχνολογία, αλλά και να αναπτύξουμε ψηφιακές δεξιότητες που θα μας βοηθήσουν να προσαρμοστούμε στη νέα εποχή και να εξελιχθούμε μέσα σε αυτήν.
Χρειάζεται να ξέρω καλά Μαθηματικά για να μάθω να γράφω κώδικα;
GGC: Όχι, δεν είναι απαραίτητο! Για την ανάπτυξη ιστοσελίδων και apps χρειάζονται βασικές γνώσεις Μαθηματικών (π.χ. πράξεις, ποσοστά, υπόλοιπο διαίρεσης, άρτιοι/περιττοί αριθμοί). Άρα τα Μαθηματικά του Δημοτικού είναι αρκετά για να ξεκινήσει κάποιος τον προγραμματισμό. Αυτό που είναι σημαντικό στον προγραμματισμό όμως, όπως και στα Μαθηματικά, είναι η κατανόηση του προβλήματος, η λογική σκέψη και η ακριβής περιγραφή των ενεργειών που θα το επιλύσουν. Τα υπόλοιπα συστατικά είναι το κέφι, η φαντασία, η δημιουργικότητα, η υπομονή, η επιμονή και η συνεργατικότητα.
* Girls Go Coding : Ελένη Μανδηλαρά - ηλεκτρολόγος μηχανικός και μηχανικός ΗΥ, Κώστας Καρπούζης - διευθυντής Ερευνών ΕΠΙΣΕΥ-ΕΜΠ, πρεσβευτής EU Code Week στην Ελλάδα, Μπέττυ Τσακαρέστου - επίκουρη καθηγήτρια, Εργαστήριο Διαφήμισης και Δημοσίων Σχέσεων του Τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου, λέκτορας στο Copenhagen Business School, Σταυρούλα-Πόλα Μισθού - καθηγήτρια Πληροφορικής 7ο Γυμνάσιο Αθηνών,  Έλενα Ελληνιάδου - διευθύντρια 6ου Δημοτικού Αρτέμιδος, επιμορφώτρια στις ΤΠΕ, Σοφία Παπαδημητρίου - καθηγήτρια Πληροφορικής, Εκπαιδευτική Ραδιοτηλεόραση

Και τα σχολεία συμμετέχουν στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού. Οι μαθητές του 3ου Δημοτικού Σχολείου Ιωαννίνων - Μαρούτσειο και ο καθηγητής τους, Δημήτριος Κράββαρης,  μας μιλούν για τη δική τους εμπειρία με τον κώδικα.

Πώς αποφάσισες να ασχοληθείς με τον προγραμματισμό;
Χαράλαμπος Τσιώλας, 11 χρόνων:
Αποφάσισα να ασχοληθώ διότι μου δινόταν η ευκαιρία να γνωρίσω καινούργια ενδιαφέροντα πράγματα. Εμπλούτισα τις γνώσεις μου για τον ψηφιακό κόσμο και γνώρισα πώς λειτουργούν οι υπολογιστές και τα ρομπότ.
Παυλίνα Βασιλείου, 11 χρόνων: Ασχολήθηκα με τον προγραμματισμό γιατί μου άρεσε να φτιάχνω τα δικά μου παιχνίδια στον υπολογιστή. Ήταν εύκολο να γίνει χρησιμοποιώντας τις εντολές του Scratch και μπορούσα να περάσω ευχάριστα το χρόνο μου μαζί με τις φίλες μου.
Είναι εύκολο να γράψεις κώδικα;
Χ. Τ.: Προσωπικά δεν μου είναι δύσκολο να γράψω. Εξαρτάται, βέβαια, αν έχεις διδαχτεί και εξασκηθεί πάνω σε αυτό το αντικείμενο. Είναι αρκετά εύκολο για κάποιον να μάθει, αλλά, αν όμως δεν εξασκηθεί πάνω σε αυτό, θα το ξεχάσει.
Π. Β.: Ναι, μπορώ να βάλω τις δικές μου εικόνες, ήχους και να επιλέξω τις εντολές που θα εκτελεστούν με το ποντίκι του υπολογιστή.
Πώς νομίζεις ότι θα σε βοηθήσει η γνώση ενός κώδικα προγραμματισμού;
Χ. Τ.: Θα μου δοθεί η ευκαιρία κάποια μέρα να εργαστώ πάνω σε αυτό και θα μπορέσω να αναδείξω τις ικανότητές μου σε αυτόν τον κλάδο.

Για ποιο λόγο να ασχοληθεί ένας μαθητής με τον προγραμματισμό;

Δημήτριος Κράββαρης (μηχανικός Πληροφορικής - εκπαιδευτικός):
Κατ’ αρχάς πρέπει να ορίσουμε τι είναι προγραμματισμός. Προγραμματισμός δεν είναι να μαθαίνεις να πληκτρολογείς ή να χρησιμοποιείς τον επεξεργαστή κειμένου, τα λογιστικά φύλλα ή το λογισμικό παρουσίασης. Προγραμματισμός είναι μια ικανότητα που διδάσκει τους μαθητές πώς να χρησιμοποιούν τους υπολογιστές για να δημιουργούν και όχι απλώς να τους χειρίζονται. Τα πλεονεκτήματα του να μάθει προγραμματισμό ένας μαθητής είναι σημαντικά. Ενισχύει τη δημιουργικότητα, προάγει τη σκέψη εκτός πλαισίου, βοηθά στη λογική της επίλυσης προβλημάτων, δίνει στον μαθητή να καταλάβει τι συμβαίνει πίσω από τις ενέργειες που κάνει στον υπολογιστή, προσφέρει περισσότερες επαγγελματικές ευκαιρίες στο μέλλον, και όλα αυτά με ευχάριστο και παιγνιώδη τρόπο.
Πείτε μας λίγα λόγια για τις δραστηριότητες του σχολείου σας κατά την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κώδικα.
Δ. Κ.:  Το σχολείο μας συμμετέχει για δεύτερη συνεχή χρονιά στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού. Οι δραστηριότητες που θα αναπτυχθούν αφορούν τους μαθητές όλων των τάξεων, τους γονείς αλλά και τους εκπαιδευτικούς του σχολείου. Χρησιμοποιώντας κατάλληλο λογισμικό για την ηλικία των μαθητών, δίνεται η δυνατότητα να δημιουργήσουν με κώδικα μικρές ιστορίες, βιντεοπαιχνίδια και να εισαχθούν στον κόσμο της Ρομποτικής, προγραμματίζοντας τα γνωστά τουβλάκια Lego. Τέλος, υπάρχουν δραστηριότητες προγραμματισμού χωρίς τη χρήση υπολογιστή, στοχεύοντας στην αλγοριθμική προσέγγιση για την επίλυση προβλημάτων. Η δράση «Γονείς και παιδιά προγραμματίζουμε παρέα» ήταν η ευχάριστη έκπληξη στην περσινή μας εκδήλωση και θα την επαναλάβουμε με νέες δραστηριότητες. Ιδιαίτερη χαρά αποτελεί η υποστήριξη της Google για τη φετινή μας εκδήλωση, η οποία αποτελεί επιβράβευση για την οργάνωση και την εφαρμογή των δράσεων που πραγματοποιούμε στο σχολείο μας.